تاریخ : چهارشنبه 4 بهمن 1396
کد 362

برگزاری جلسه آموزشی مدیریت خطر حوادث و بلایا در اعتباربخشی بیمارستانی

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان، جلسه آموزشی مدیریت خطر حوادث و بلایا در اعتباربخشی بیمارستانی برای اعضای این کمیته در بیمارستانهای تحت پوشش برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی معاونت درمان، جلسه آموزشی مدیریت خطر حوادث و بلایا در اعتباربخشی بیمارستانی برای اعضای این کمیته در بیمارستانهای تحت پوشش برگزار گردید.
در این جلسه آقای دکتر رضائیان، رئیس اداره نظارت و اعتباربخشی، ضمن تاکید بر اهمیت آشنایی کلیه دست اندر کاران امر در بیمارستانهای تحت پوشش با فرآیند مدیریت خطر حوادث و بلایا در بیمارستانها در ادامه افزود:
بیمارستانها با توجه به ماهیت و شرایط خاصی که دارند از جمله وابستگی بیماران بستری به تجهیزات پزشکی حیاتی، ناتوانی بیماران در هنگام وقوع حادثه جهت پناه و گریز، وجود دستگاههای حساس، وجود مواد خطرناک و خطرساز، در معرض انواع حوادث داخلی از جمله آتش سوزی، قطع سیستم برق و سامانه اطلاعات بیمارستان، اپیدمیها و سایر موارد قرار دارند. همچنین در صورت وقوع حوادث خارج از بیمارستان مانند تصادفات، زلزله، سیل و سایر بلایاهای طبیعی، ازدحام مصدومین و مراجعین، بیمارستانها را با چالش مواجه مینماید. لذا بیمارستان همچون شهری پرخطر، در هر لحظه مستعد حوادث است. این مهم به ویژه در بیمارستانهای با قدمت بیشتر و با ازدحام مراجعین از حساسیت بیشتری برخوردار است.
در ادامه آقای اسدی، ضمن ارائه توضیحات در رابطه با نحوه تدوین EOP و سناریو نویسی و چگونگی انجام مانورهای لازم برای آمادگی بیمارستانها با حوادث و بلایا، در ادامه افزود:
 ایجاد محیطی ایمن برای بیماران، همراهان و کارکنان مستلزم برنامه ریزی است. برنامه ریزی در راستای پیشگیری از بروز حوادث در داخل بیمارستان و کنترل و مدیریت مواجهه با حوادث و بلایای خارجی، از طریق ایجاد آمادگی و افزایش ظرفیت بیمارستان صورت میپذیرد. توجه مدیران ارشد به برنامه ریزیهای پیشگیرانه و ایجاد آمادگی در مواجهه پیش از وقوع، سرمایه گذاری ارزشمندی است که لازم است در دستور کار مدیریت و رهبری بیمارستان قرار گیرد.
گفتنی است کارگاه آموزشی مدیریت خطر حوادث و بلایا، از جمله کارگاههای مربوط به آشنایی دست اندرکاران امر با این مباحث در حیطه استانداردهای اعتباربخشی بیمارستانی می باشد.