تاریخ : يکشنبه 28 آبان 1402
کد 523

هفته آگاه سازی از مقاومت میکروبی 27 آبان تا 3 آذرماه

در حال حاضر مقاومت میکروبی عامل سالانه بیش از ۱.۳ میلیون مرگ در جهان است
تجویز و توزیع نامناسب و مصرف بی رویه داروها و آنتی بیوتیک ها زمینه بروز و گسترش مقاومت دارویی در جهان می باشد
هم اکنون و با همه تلاش های صورت گرفته درحوزه درمان و دارو چندی است که شاهد روند روز افزون مقاومت میکروب ها به دارو هستیم. بسیاری از داروهای ضد میکروبی اثربخشی خود را از دست داده اند. این در حالی است که تولید یک آنتی بیوتیک جدید به حداقل ۱۰ الی ۱۵ سال زمان و بیش از یک میلیارد دلار هزینه نیاز دارد.
پزشکان، دامپزشکان، داروسازان و سایر ارائه دهندگان خدمات سلامت نقش حیاتی در حفظ کارآیی آنتی بیوتیک ها دارند و نیز رعایت نکردن اصول کنترل عفونت توسط ارائه دهندگان خدمات سلامت هم می تواند منجر به گسترش عفونت و در نتیجه گسترش گونه های مقاوم شود.
در عرصه های کشاورزی، دامداری و صنایع غذایی هم، از دست دادن داروهای ضدمیکروبی موثر تهیه غذای سالم را دچار مشکل می کند  
بدیهی است ارتقا سطح آگاهی آحاد جامعه به منظور کاهش درخواست القایی ایشان برای مصرف آنتی بیوتیک ها  به مثابه ارتقاء سطح سلامت همگانی، حذف میزبان حساس و یا محافظت فرد در قبال ورود میکروارگانیسم‌ها از زنجیره انتقال عفونت و نیز رعایت بهداشت عمومی و فردی در راستای مهار مخازن بیماری‌ها حائز اهمیت می باشد. این مهم بر اساس اصول مشارکت و همکاری بین بخشی در نظام سلامت قابل حصول است.
امید است با توجه به شعار جهانی سال ۲۰۲۳ هفته مهار مقاومت میکروبی که همانند سال ۲۰۲۲ تحت عنوان «با هم در جهت پیشگیری از مقاومت میکروبی» است، بتوان آمادگی هرچه بیشتر مراکز درمانی را در قبال بیماری‌های عفونی نوپدید و بازپدید بیش از پیش تقویت نمود