تاریخ : دوشنبه 11 دي 1402
کد 535

مرکز درمان ناباروری سطح دو دانشکده علوم پزشکی مراغه افتتاح شد

در راستای قانون حمایت از جوانی جمعیت مرکز درمان ناباروری سطح دو دانشکده علوم پزشکی مراغه در مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی افتتاح شد
معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه در آیین افتتاح مرکز درمان ناباروری گفت: تلاش برای درمان ناباروری می تواند گامی موثر در افزایش جمعیت در کشور باشد.
دکتر داوود اسدیان افزود: حدود ۲۰ درصد از ازدواج ها با مشکل ناباروری مواجه می باشند که ضرورت برنامه ریزی برای درمان آنها باید اولویت نظام سلامت باشد.
وی اذعان کرد: خداوند متعال را شاکریم که پویایی در دانشکده علوم پزشکی جاری می باشد و این مجموعه با توان بالایی در عرصه سلامت مردم تلاش کرده و این مرکز نیز بعنوان مرکز سطح دو درمان ناباروری در راستای خدمت رسانی به زوجین نابارور  تلاش خواهد کرد.
وی تاکید کرد :این‌مجموعه بهداشتی و درمانی، بسترساز خدمات رسانی و برخورداری بانوان جامعه از طعم شیرین فرزند داشتن و مادری خواهد بود.
وی ادامه داد: در بررسی قانون حمایت از جوانی جمعیت که از تاکیدات دولت سیزدهم بوده، ایجاد مراکز درمان ناباروری  برای برون رفت از چالش چاله جمعیتی و افزایش جمعیت  و فرزند آوری،  نقشی اساسی خواهند داشت.
وی با اشاره به ناباروری حدود ۲۰ درصد از زوج های جوان اضافه کرد: عدم فرزندآوری و باروری از مهم ترین علل طلاق در کشورمان بوده است.
 
وی گفت: هم اکنون نیز نرخ جوانی جمعیت در کشورمان رو به کاهش بوده لیکن این امر می تواند چالش های عمده ای پیش روی توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه ایجاد کند.
وی اضافه کرد: هم اکنون  حدود هفت  الی ۱۰ هزار نفر در این شهرستان نیاز به  دریافت خدمات درمان ناباروری هستند و از این رو افتتاح این مرکز می‌تواند به ایجاد  قطب درمان ناباروری در جنوب استان منجر شده  و باید در توسعه آن با توجه به نیاز جامعه تلاش شود.
 
رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه در آیین افتتاح این مرکز گفت: در  بحث  جوانی جمعیت تاکید ویژه ای بر درمان ناباروری صورت گرفته است و این مرکز در همین راستا  و براساس ماده ۴۱ قانون جوانی جمعیت تاسیس شده است.
 
دکتر ارجمند افزود: جوانی جمعیت از مسایل بسیار مهم کشور به شمار می‌رود و فعالیت این مرکز با کمترین میزان هزینه برای بیماران و زوجین در زاد و ولد موثر است.
وی ادامه داد: این مرکز خدمات سطح دو را به جامعه هدف ارائه می کند و در تلاش هستیم تا این مرکز به زودی به مرکز سطح ۳ ارتقا خواهد یافت.
 
معاون درمان این دانشکده ضمن خرسندی از افتتاح این مرکز  بیان کرد: که هزینه‌های درمان ناباروری زوجین با تعرفه آزاد حدود پنج تا ۷۰ میلیون تومان هزینه نیاز دارد و همان خدمات در این مرکز و با تعرفه‌های دولتی با حدود ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
دکتر جلیل اعتمادی افزود: این مرکز بر اساس آیین‌نامه تاسیس و بهره‌برداری مراکز تخصصی درمان ناباروری یا«ART»، واحدهای درمان ناباروری سطح ۲ توانمندی بررسی علل ناباروری زوج در قالب کلینیک‌های تشخیصی مردان و زنان و خدمات سونوگرافی را باید داشته باشد.
 
مدیر بیمارستان شهید بهشتی نیز در این آئین گفت:  ۴ میلیارد تومان برای راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری سطح ۲ هزینه شده و برای ارتقای آن به سطح سه حدود پنج تا ۵.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
دکتر اسماعیل زاده افزود: با بیان اینکه مراکز درمان ناباروری آذربایجان‌شرقی پیش از این تنها در تبریز و میانه فعالیت داشت، افزود: پیش‌بینی می‌شود که روزانه ۱۰ تا ۱۵نفر از زوجین نابارور در این مرکز پذیرش شوند و در صورت استقبال بیماران منطقه، امکان فعالیت در نوبت بعد از ظهر هم وجود دارد.