تاریخ : دوشنبه 12 بهمن 1394
کد 24

برگزاری کمیته ایمنی بیمار و بهبود کیفیت

کمیته ایمنی بیمار و بهبود کیفیت در معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی مراغه برگزار گردید .

       اولین جلسه کمیته ایمنی بیمار و بهبود کیفیت معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی مراغه ، با حضور جناب آقای دکتر رضایی فر معاون محترم درمان ، سرکار خانم دکتر خاطرنشان رئیس محترم اداره امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی و روسای محترم بیمارستان حضرت امیرالمومنین(ع) و بیمارستان شهید دکتر بهشتی و روسای محترم خدمات پرستاری بیمارستانها وکارشناس امور بیمارستانی معاونت درمان و با حضورکارشناسان ایمنی بیمار، بهبود کیفیت ، کنترل عفونت و بهداشت محیط بیمارستانها ، در محل سالن اجتماعات ستاد مرکزی دانشکده علوم پزشکی مراغه برگزار شد.

در این جلسه جناب آقای دکتر رضایی فر با اشاره به اهمیت جایگاه ایمنی بیمار در بیمارستان ها ، بر ایجاد فرهنگ و بسترسازی مناسب برای دستیابی به ایمنی بیمار وحمایت و رهبری کارکنان تاکید نمود .

ایشان در ادامه افزود :
 همسو و یکپارچه سازی عملیات مدیریت خطر و گزارش دهی خطا و همچنین تشویق کارکنان به گزارش دهی خطا و شناسایی و ارزیابی و تحلیل خطاها و به کارگیری درسهای آموخته شده از خطا و درگیر کردن مردم و جامعه و برقراری ارتباط مناسب در جامعه در زمینه ایمنی بیمار ، از اهم  وظایف بیمارستانها در این زمینه می باشد .

ایشان با رهنمون شدن بیمارستانها به برنامه ریزی جهت آموزش پرسنل در خصوص ایمنی بیمار و بهبود کیفیت و موضوعات مربوط به این دو مقوله ، هدف نهایی را رسیدن بیمارستانهای وابسته به دانشکده علوم پزشکی مراغه ،  به عنوان بیمارستان دوستدار ایمنی بیمار ، بیان نمود .
 
       سپس سرکار خانم دکتر خاطرنشان نیز با اشاره به اهمیت ارتقاء ایمنی بیمار در بیمارستانها ، درخصوص برخی از شاخصهای سلامت کشوری به بیان توضیحات پرداخت و از سرکار خانم رحیم زاده کارشناس مسئول محترم ایمنی بیمار بیمارستان حضرت امیرالمومنین(ع) به علت پشتکار و جدیت و ابتکار عمل در زمینه استقرار استانداردهای ایمنی بیمار تقدیر و قدردانی نمود.
       در ادامه خانم حسینی کارشناس امور بیمارستانی معاونت درمان در خصوص استانداردهای ایمنی بیمار و نتایج پایش هر دو بیمارستان و همچنین در خصوص بازدیدهای مدیریتی ایمنی بیمار و نحوه اخذ رضایت آگاهانه با توجه به گایدلاین و استانداردهای موجود ، به بیان توضیحات پرداخت و  اهمیت جمع آوری شاخصهای سلامت کشوری را بیان نمود .

در ادامه هفت گام اساسی به سوی ایمنی بیمار به شرح ذیل مطرح گردید :
1.    ایجاد فرهنگ و بستر سازی. بستری باز و منصفانه برای دستیابی به ایمنی بیمار فراهم کنید .
2.    کارکنان خود را حمایت و رهبری کنید. به طور شفاف و محکم در سازمان خود بر ایمنی بیمار تاکید و تمرکز کنید .
3.    عملیات مدیریت خطر را هم سو و یکپارچه کنید. برای مدیریت خطرات ،سیستم ها و فرآیندهایی ایجاد کنید و خطاها را شناسایی و ارزیابی نمایید .
4.    گزارش دهی را تشویق کرده ارتقاء دهید . به کارکنان خود این اطمینان را دهید که می توانید به راحتی وقایع را گزارش کنند .
5.    مردم و جامعه را ، در موضوع درگیر کرده و با آنها ارتباط برقرار کنید . راه هایی را برای برقراری ارتباط صریح با بیماران ایجاد و به حرف آنها گوش دهید .
6.    درس های ایمنی را بیاموزید و به دیگران هم یاد دهید کارکنان را به تحلیل ریش های علل تشویق کنید تا یاد بگیرند که چرا و چگونه حوادث رخ میدهند.
7.    žراه حل هایتان رابرای جلوگیری از بروز آسیب اجرایی کنید. درس هایی را که آموخته اید با تغییر در عملیات ، فرایندها  و سیستم، نهادینه وعملی سازید.

و نیزدر مورد شاخصهای ایمنی بیماربه شرح ذیل ، بحث و بررسی بعمل آمد :
1-عوارض بيهوشي
2-مرگ در گروههاي تشخیصی (DRG) با احتمال مرگ پايين
3-زخم بستر
4- شکست در نجات بیمار
5-جسم خارجي بجا مانده در بدن بيمار به هنگام عمل جراحي
6-پنوموتوراكس در اثر بي احتياطي گروه درماني
7-عفونت انتخابي به دليل مراقبت درماني
8-شكستگي لگن بعد از عمل جراحي
9-هماتوم يا خونريزي بعد از عمل جراحي
10-اختلالات فيزيولوژيك و متابوليك بعد از عمل جراحي
11-نارسايي تنفسي بعد از عمل
12- آمبولي ريوي يا ترومبوز عميق وريدي
13- عفونت خون بعد از عمل جراحي
14- جدا شدن زخم بعد از عمل جراحي در بيماران جراحي شكمي و لگني
15- پارگي و سوراخ شدگي تصادفي
16- واكنش ناشی از انتقال خون
17- آسيب حين تولد- آسيب به نوزاد
18- تروماي زايمان طبيعي با ابزار
19-تروماي زايمان طبيعي بدون ابزار
20-تروماي زايمان - سزارين